Ben jij een goede leider?

Leiderschap

Manager, leidinggevende, werkgever. In alle gevallen wordt er van je verwacht dat je de werkzaamheden in goede banen leidt. Maar hoe doe je dat nu, leiden? Het klinkt zo simpel: doelen zorgen dat doelen worden behaald! Maar op welke manier? Welke methode past bij jou, je medewerkers of de organisatie? Er bestaat eigenlijk niet één ideale manier van leidinggeven. Hoe effectief je bent als leider hangt vooral af of je telkens weer in kunt spelen op de eisen die een veranderende werksituatie stelt.

Als leider sta je er vaak alleen voor. Natuurlijk zijn collega’s bereid om naar je te luisteren en te helpen. Maar niet ten koste van alles. Hoe weet je dan wat je (niet) goed doet als leidinggevende? Je wordt immers altijd “gesandwiched” door het beleid van de onderneming enerzijds en het gedrag van je medewerkers anderzijds.

En dan managers. Niet elke manager is een leider. Er zijn genoeg managementfuncties waar het werk draait om beheersing en consolidatie van het bestaande. Niet elke manager hoeft een groot leider te zijn. Veel managers gedragen zich te veel als zodanig. Zij zetten overbodige veranderingen in gang, zijn heel tevreden over zichzelf, maar doen het eigenlijk helemaal niet zo best. Ze verspillen namelijk veel energie aan zaken die er niet echt toe doen.

In mijn praktijk spreek ik vaak leidinggevenden die in hun drang om het “goed te doen” voor iedereen de weg een beetje zijn kwijtgeraakt. Ze zijn continu bezig om mensen en organisatie tevreden te stellen. Leiderschap is niet alleen motiveren en mensen binden. En een leider is ook geen leider door zijn uitstraling. Het is een combinatie van eigenschappen. Een leider weet zijn boodschap op alle niveaus goed uit te dragen. Hij is in staat op een deskundige manier zijn medewerkers te beïnvloeden zodat er prestaties worden geleverd en doelen worden gerealiseerd. Een leider realiseert de doelstellingen van de organisatie, afdeling, mensen en van zichzelf! Leiderschap is vooral anderen laten scoren.

Ondernemersbelangen nov 2009 red.pdf

< Terug