Welke Indruk maak jij?

Smetteloze ramen en deuren, medewerkers keurig netjes gekleed, opgeruimde kantoren, welkomsbord in de hal, gepoetste auto’s. De droom van iedere organisatie. Toch? Het gezegde “je krijgt maar 1 keer om een eerste indruk te maken” kent iedereen. Het is een gezegde dat in de praktijk ruim bewezen is. In de zakelijke markt speelt de non verbale communicatie een centrale rol. Immers, de eerste indruk wordt voor 55% visueel bepaald. U, maar ook uw huisvesting, auto, etc. zijn het visitekaartje van uw organisatie. Staat u de klant vriendelijk te woord en doet u het mogelijke de klant verder te helpen, dan vergroot u het vertrouwen dat de klant heeft in uw organisatie. De eerste indruk is van groot belang bij de keuze van de klant en hoe de relatie met uw organisatie zich ontwikkelt. Eenduidigheid tussen inhoud, beeld, toon en presentatie vormen een belangrijke sleutel tot succes. Als je ervoor zorgt dat de communicatie via meer kanalen hetzelfde zegt, dan kan de ander beter horen wat je te zeggen hebt. Je bent geloofwaardiger.

Accountmanagers met vlekken op hun kraag, te korte pantalon en ongepoetste schoenen die ook nog eens een visitekaartje overhandigen mét koffievlek of ‘ezelsoor’. Gebouwen die rommelig ogen door het onkruid voor de deur of een fietsenrek bij de ingang en een balie bij binnenkomst waarachter diverse medewerkers druk in gesprek zijn en even geen oog hebben voor de klant? Vuile bedrijfsauto’s die met een ruime snelheidsoverschrijding voorbij rijden. Het schrikbeeld van iedere organisatie. Toch? Momenten waarop uw organisatie wordt gepresenteerd en waarbij u eerst deze door uzelf opgeworpen barrières moet overwinnen voordat u kunt praten over waar het werkelijk om gaat : uw produkt!

Natuurlijk zijn er ook veel organisaties waar het wel goed gaat, waarschijnlijk die van u? Maar verbetering is altijd mogelijk. Het draagt bij aan de professionaliteit van uw organisatie en dat leidt uiteindelijk tot onderscheidend vermogen. En dat willen we toch allemaal?

Ondernemersbelangen maart 2010.pdf

< Terug